niedziela, 26 stycznia 2025

Czy mój przodek był szlachcicem? Nazwiska szlacheckie

Wpis zawiera również pewne oczywistości, ale potrzebne dla czytelników nie znających języka polskiego, naszej  historii oraz realiów. Wpis głównie na podstawie metryk parafii Chorostków.

domena publiczna: Jan Piotr Norblin, Szlachcic polski, lata 90-te XVIII, 
kolekcja: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Szlachta wywodzi się z dawnego rycerstwa, a podstawą odrębności tej grupy było posiadanie majątków ziemskich. W zamian za nadania ziemi i zwolnienie z podatków szlachta miała obowiązek walczyć w obronie kraju - wystawić i uzbroić określoną liczbę osób i brać udział w walkach.  W sensie prawnym grupa była jednolita (szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie - znane przysłowie), ale pod względem ekonomicznym była bardzo zróżnicowana. W Polsce szlachta stanowiła około 3% ludności, ale tylko garstka należała do elity - magnaterii - posiadającej olbrzymie latyfundia (posiadłości ziemskie) i miała realny wpływ na politykę i coraz większe majątki.

Natomiast większość szlachty coraz bardziej biedniała. Sprzyjał temu brak majoratu, w którym dziedziczenie ziemi było by ograniczone do jednego męskiego potomka. W wyniku dzielenia ziemi majątki ziemskie, główny wyznacznik i podstawa utrzymania się szlachty były coraz mniejsze. Dodatkowo wiek XVII to wiele niszczycielskich wojen, które zrujnowały kraj, czasem bardziej niż II wojna światowa (np. wojna ze Szwecją tzw. potop szwedzki). Proces ubożenia szlachty pogłębiał się w XVIII wieku. Większość szlachty to szlachta biedna, zagrodowa - z własną chałupą ( a nie dworkiem / pałacem) i kawałkiem pola. Skąd określenia szlachta szaraczkowa - od szarego (nie farbowanego, tańszego) ubioru lub szlachta chodaczkowa - od zwykłych chodaków a nie skórzanych butów.

W 1772 roku następuje upadek państwa polskiego. Rosja, Austria i Prusy dzielą między siebie ziemie naszego kraju. Ten stan utrzyma się do 1918 roku. Następuje fala deklasacji szlachty. Państwa zaborcze chcąc ograniczyć grupę objętą przywilejami wprowadza konieczność udowodnienia szlachectwa. Czyni to zdecydowana mniejszość szlachty. Pozostali zostali zrównani w statusie prawnym z chłopami. W wieku XIX kolejne nieudane powstania (walki narodowo-wyzwoleńcze z zaborcami) powodują falę represji pozbawienia szlachectwa, majątku itd. Ostatecznie po odzyskaniu niepodległości zniesiono przywileje szlacheckie w 1921 roku. A całkowitą zagładę tej grupy społecznej, jej odrębności i swoistej kultury szlacheckiej przyniósł system komunistyczny, który obowiązywał w latach 1945-1989. 

Obecnie dużą popularność ma genealogia i  każdy chce znaleźć szlacheckiego przodka. Jak to zrobić?

Nazwisko

Uwaga wstępna - nie istnieją nazwiska zarezerwowane wyłącznie dla szlachty. Np część chłopów mogła nosić nazwisko właściciela ziemskiego wsi w której mieszkali lub z której pochodzili.

Początkowo rycerstwo określała swoje miano dodając do imienia nazwę wsi, majątku z którego pochodzili, byli właścicielami. Był więc Janko z Czarnkowa, Wincenty z Krępy, Sędziwój z Szubina (są to postaci historyczne). Od XV wieku upowszechniły się nazwiska odmiejscowe Jan z Byliny to Jan Biliński, a Mikołaj z Sozania to Mikołaj Sozański. Inna grupa nazwisk jest od ojcowska (patronimiczne) z końcówkami -ic, -icz np nazwisko Piotrowicz nosił syn Piotra, jednak ten rodzaj nazwisk nie jest tak bardzo popularny.

1. Najczęściej występujące nazwiska szlacheckie w Polsce

kończą się na -ski, -cki, -dzki, -icz. Pewne wyjątki były na Litwie, ale we wpisie będę skupiać się na szlachcie z Galicji. Sufiks -ski jest najczęstszy.

Przykłady:

We wsi Chłopówka w latach 1872-80 (narodzenia) pojawia się 20 nazwisk szlacheckich gdzie ojcowie mają status nobilis: w tym 14 - ski, 3 -cki,  2 na -dzki, 1 x - icz.

W miasteczku Chorostków w tym czasie na 23 nazwiska ojców nobilis pojawia się: 18 -ski, 3 - cki, i 2 -icz.

2. Nie każde jednak nazwisko szlacheckie musi kończyć się wyżej wymienionymi sufiksami. 

W związku z wielkim rozrodzeniem szlachty noszącej to samo nazwisko w danej miejscowości przyjmowano liczne rozróżniające przydomki. Z czasem mogły się stać w pełni samodzielnymi nazwiskami. 

I tak na przykład nazwisko Kulczyckich z Kulczyc koło Sambora posiadało 42 znane przydomki, czasem powstałe z połączenia dwóch osobnych. Osoba taka mogła się podpisywać w dokumentach jako Jan Kulczycki Śmietanka, Samuel Kulczycki Wasynicz.

Niektóre przydomki kończą się sufiksem -icz, ale reszta wygląda zwyczajnie. Przydomki pogrubione występują współcześnie jako samodzielne nazwiska.

Abramowicz, Chapka, Chapka Tarasowicz, Cmajło, Dasiewicz, Daszynicz, Daszynicz Okopski, Gut, Gut Tarasowicz, Gnida, Hawicz, Hrycynicz, Hubiak, Hust, Hawicz, Lanowczak, Klimowicz, Kołodczak, Kostyk, Makarowicz, Mielkowicz, Mielkowicz Tarasowicz, Okopski, Poliwka, Paczko, Polnaka, Ruczka, Smuk, Szelestowicz, Sztokajło, Szumiło, Szumiło Tarasowicz, Śmietanka, Śmietanka Ruczka, Tarasowicz, Tuluk, Wacynicz, Waskowicz (Waśkiewicz lub Waśkowicz), Wołczek czyli Wołczko, Zyhajło, Zyhajło Smuk[6][7]. 

W okolicach Trembowla - Kopyczyńce - Husiatyn oprócz bardzo często występującego nazwiska Kulczycki spotkałam się z nazwiskiem Kostyk oraz Hust. Prawdopodobnie są to właśnie nazwiska od przydomka Kulczyckich.

3. Czasem nazwisko szlacheckie powstało od nazwy herbu  

np. Lubicz czy Rogala. Oba te nazwiska występują w parafii Chorostków, a Rogala także w parafii Trembowla. Przynajmniej w tym ostatnim przypadku z pewnością chodzi o nazwisko szlacheckie. Trzeba to weryfikować aktami metrykalnymi i innymi dokumentami. Listę nazw herbów można sprawdzić tutaj.

4. Po nazwisku najłatwiej stwierdzić kto nie pochodzi od szlacheckich przodków. 

Nazwiska chłopskie ukształtowały się bardzo późno. Często dopiero pod koniec XVIII wieku lub na początku XIX. Charakterystyczne nazwiska typowo chłopskie, prawie zawsze wykluczają z przynależności do szlacheckiego staniu.

Przykład:

We wsi Chłopówka w latach 1872-80 (narodzenia) odnotowano 45 nazwisk ojców o statusie agricola - rolnik, chłop. Na tej podstawie od razu da się podzielić je na nazwiska chłopów, szlachty i do sprawdzenia.

tabela na podstawie statusu agricola i w powiązaniu z nobilis w Chłopówce 1872-80, narodzenia





lp chłopi do sprawdzenia szlachta
1 Andrejków Berezowski Biliński
2 Bereziuk Budyłowski Trembiński/Trębicki
3 Biały Cybulski Wysocki
4 Broszczak Delinowski
5 Charkawy Dumański
6 Choptiany Mogilnicki
7 Choptij Paradowski
8 Diug Siwicki
9 Feculak Sokołowski
10 Gardij Suchodolski
11 Juzwak? Trembowelski
12 Juzków Wójtowicz
13 Kinal

14 Koszyl

15 Kowalczuk

16 Kret

17 Król

18 Kyceńka

19 Łabaty

20 Łapuk

21 Mjadaniuk

22 Mandryga

23 Mazur

24 Pitura

25 Podoba

26 Pyłtyk

27 Szeterlak

28 Szkirka

29 Szuster

30 Zawedyja

Nazwiska w tabeli szlachta występowały w tym czasie również jako nobiles, w dodatku w stosunku do tych samych osób. Szczegółowe analizy z Chłopówki są tutaj. O ile mi wiadomo, żaden z przedstawicieli tej szlachty z Chłopówki, określanej również kiedy indziej statusem agricola nie posiadał już legitymacji szlachectwa, a więc jako szlachta funkcjonowali już wyłacznie w społeczności, ale nie mieli korzyści prawnych tego stanu.

Jak sprawdzić czy nazwisko z tabeli do sprawdzenia jest szlacheckie?

1. Przede wszystkim sprawdzamy wszystkie dostępne metryki urodzenia, śluby, zgony pod kątem występowania tam statusu nobiles przy danym nazwisku.

2. Sprawdzamy czy przedstawiciele tego nazwiska zawierali związki małżeńskie z przedstawicielami szlachty.

Szlachta traciła swój status również wcześniej niż w XIX wieku. Mogło zostać tylko szlachecko brzmiące nazwisko i status agricola, ale jednak w społeczności taka osoba/rodzina stała wyżej w hierarchii niż zwykły chłop. Dlatego łatwiej było jej o związki ze szlachtą która dłużej utrzymała swój status.

Przykładem takiej rodziny jest Berezowski. Choć w wyżej wymienionym okresie nie występują jako nobiles, można szukać wcześniejszego pochodzenia szlacheckiego na podstawie koligacji z miejscową szlachtą. W parafii Chorostków nie znalazłam, żeby sam Berezowski miał szlachecki status. Jednak poprzez związki małżeńskie ze szlachtą, dojdziemy do szlacheckich przodków z linii matki. Berezowski z Chłopówki był związany poprzez Trembińskich /Trębińskich z Przedwojewskimi - legitymowaną szlachtą.

Suchodolski i Sokołowski - mieli związki ze szlachtą, ale sporadyczne. Należało by sprawdzić czy któraś z tych rodzin była z nobiles czy tylko wchodzili z nimi w związki. Przy związkach ze szlachtą, najczęściej z córkami, znajdziemy szlacheckich przodków.

Natomiast przedstawiciele Budyłowskich zawierali związki wyłącznie z chłopami. Jednak należy wiedzieć, że Budyłowski jest nazwiskiem odmiejscowym od wsi Budyłów w parafii Kozłów (ok. 80 km od Chłopówki). Tam też występują, ale już w połowie XVIII wieku są chłopami. Żeby posiadać nazwisko odmiejscowe od wsi w tym rejonie musieli by być znaczniejszą szlachtą, o zdecydowanie wyższej pozycji niż reszta np jako założyciele wsi czy miasteczka. Dlatego uważam, że większość  nazwisk odmiejscowych z okolicy jest pochodzenia chłopskiego np. Mogilnicki od Mogielnica, Trembowelski od Trembowli. Po prostu chłopów którzy mieszkali lub przyjechali z tych miejscowości nazywano w ten sposób. Oczywiście zawsze wymaga to sprawdzenia w metrykach lub innych dokumentach.

Cybulski, Delinowski, Dumański, Paradowski, Siwicki - mieli związki wyłącznie z chłopami.

Wójtowicz - mimo sufiksu - icz, to popularne nazwisko chłopskie i mieszczańskie. Pochodzi od nazwy stanowiska wójt - urzędnik stojący na czele miasta lub osady miejskiej lokowanej w średniowieczu na prawie niemieckim. Urząd był dziedziczny i w lokalnej hierarchii dość wysoko. Natomiast mimo sufiksu -icz nie jest nazwiskiem  szlacheckim, a w parafii Chorostków w latach 1872-80 ma związki tylko z chłopami (w innych okresach również).

Chłopi z tabeli - w tej grupie po prostu nie ma co szukać szlachty. Są to nazwiska typowo chłopskie w tej okolicy.

6. Takie same nazwiska - jedni mają nobilis a drudzy agricola.

Tak jak współcześnie wzrost czy spadek statusu czy zamożności rodzin i ich poszczególnych gałęzi nie przebiegał liniowo. Nie wszystkie gałęzie rodziny jednakowo się bogaciły czy raczej w wielu przypadkach biedniały. Dlatego w jednej wsi różni przedstawiciele tej samej rodziny mogą być nobiles a inni agricola. Jedni dłużej utrzymywali związki wyłącznie ze szlachtą, inni wcześniej wiązali się z chłopami. Pamiętajmy też, że zwykle status nobilis w metrykach jest już tylko wyrazem znajomości miejscowej hierarchii a nie wyższego statusu w sensie prawnym.

Dlatego w wielu wsiach widać linie prowadzące od jednego wspólnego przodka, które do początków XX wieku funkcjonują jako nobilis, a inne w połowie XIX lub wcześniej jako agricola. Gdy w jednej wsi występuje wiele osób o tym samym nazwisku warto identyfikować ich wszystkich, by sprawdzić czy nie znajdziemy powiązania z nobilis.

7. To samo nazwisko, wszyscy nobilis a jedni mają legitymacje, inni nie.

Legitymacje czyli udowodnienie szlachectwa pod względem genealogicznym jest wspaniałym źródłem dlatego, że najczęściej znajdziemy tam dodatkowe informacje, których nie zawierają dostępne metryki. Przede wszystkim zwykle jest tam wywód przodków często sięgający końca XVII wieku.  Łączy on jako braci tych, którzy pojawią się w metrykach, ale z powodu szczupłości danych nie dało się ich wcześniej powiązać w rodziny na tej podstawie.

Występowano o legitymację szlachectwa dla synów, córki prawie nie występują w tych dokumentach. Jeśli wiec córka pochodzi z rodziny szlacheckiej trzeba sprawdzić czy jej ojciec lub brat, względnie stryj lub starsi przedstawiciele rodu mają udowodnione szlachectwo.

Legitymacja jednak nie obejmowała automatycznie wszystkich męskich przedstawicieli rodu, a tylko tych którzy o to wystąpili najczęściej dla siebie i swoich synów. Często wnioski składano razem z braćmi czy kuzynami. Jeśli więc jeden z braci nie wystąpił z wnioskiem, bo np nie miał synów, nie był zainteresowany, zmarł lub nie miał na to pieniędzy - cała linia rodziny od niego -  on, synowie, wnukowie co do zasady nie pojawią się w dokumentach legitymacyjnych (są pewne wyjątki). 

Jeśli mamy więc prawidłowy wywód genealogiczny swojego przodka nobilis, który kończy się na przełomie XVIII/XIX wieku, warto sprawdzić legitymacje. Jeśli nie znajdziemy tam bezpośredniej legitymacji dla niego, należy sprawdzić wszystkie osoby o tym nazwisku i zobaczyć czy da się podłączyć do nich. Dużą wartością legitymacji jest to że pokazują powiązania między braćmi z różnych wsi oraz unitów o których jest najmniej danych (z powodu sposobu zapisu metryk unickich).

Przykładem takiego udanego "podłączenia" się pod legitymację szlachecką jest Thomas Hrankowski,  - nobilis, unita ze wsi Karaszyńce. Bardzo długo w czasie moich poszukiwań był on ostatnim znanym mi przodkiem o tym nazwisku. Jest ono stosunkowo rzadkie i sprawdzałam wszystkich Hrankowskich w metrykach parafii tworząc ich osobne drzewa. Znalazłam legitymacje Hrankowskich, które połączyły mi kilku przedstawicieli jako legitymowanych braci. Jednak mojego przodka nie tam nie było. Dopiero odnalezienie małżeństwa Thomasa (które z nieznanych przyczyn ciągle mi umykało mimo przeglądania kolejny raz akt) gdzie podano dane jego rodziców pozwoliło mi ustalić, że jest on bratem legitymowanych Hrankowskich. I cały wywód przodków który był w legitymacjach jest również mój. Poza samym poznaniem kolejnych przodków największą wartością w tym przypadku było połączenie w jedną dużą rodzinę różnych Hrankowskich którzy okazali się być braćmi przyrodnimi oraz wskazanie wsi w innej parafii, z której się wywodzą.

Szczegółowe informacje jak i gdzie sprawdzić legitymacje szlacheckie pojawią się za jakiś czas na blogu.

8. Przekleństwo popularnych nazwisk.

Są nazwiska szlachetnych przodków (i nie tylko), które są tak popularne, że stają się prawdziwym problemem genealogicznym. Licznie występująca szlachta, która ma wielu przedstawicieli w "co drugiej wsi" często stwarza poważne problemy w połączeniu ich w rodziny. Należy wtedy bardzo uważać by nie popełnić błędu i nie ustalić źle naszych przodków. Zwłaszcza gdy co drugi z nich ma to samo imię własne i żony. Największy problem jest z unitami ponieważ ich metryki bardzo długo nie podają szczegółowych danych ojców. Jeśli więc nasz unicki nobiles żenił się z unitką i pojawia się wyłacznie w księgach unickich jest poważny problem. Najczęściej jednak były związki z katoliczkami, a metryki katolickie generalnie zawierają więcej danych pomagających na połączenie mężczyzn o tym samym nazwisku w rodziny.

Niektóre najbardziej popularne nazwiska szlacheckie na tym terenie z podaniem najczęściej występującego obrządku (rl - katolik, rg - unita):

  1. Biliński rg
  2. Bobowski rl 
  3. Chichłowski / Chechłowski rg i rl
  4. Czajkowski rg 
  5. Domaradzki - różne wersje nazwiska rl i rg
  6. Horodyski rg 
  7. Kruszelnicki rg
  8. Kulczycki rg
  9. Łabinowicz rl
  10. Piaskowski rl 

9. Rzadkie nazwisko noblis.

Są jednak nazwiska które pojawiają się dość rzadko. Z jednej strony to utrudnienie bo trudno coś o nich znaleźć. Z drugiej strony jak już coś znajdziemy z dużą dozą prawdopodobieństwa dotyczy to rodziny. Natomiast jak zawsze w przypadku najstarszych metryk najtrudniej połączyć w rodziny poszczególne osoby z powodu braku danych.

Bardzo rzadko spotykane nazwiska szlachty:

  1. Danielewicz rg
  2. Olszewski rg
  3. Puklicz rl
  4. Spólnicki rl
  5. Sozański rg 

cdn


 

poniedziałek, 20 stycznia 2025

Mieszkańcy parafii Chorostków na podstawie metryk - Chłopówka 1872-1880 część 1

Parafia katolicka Chorostków, wieś Chłopówka 1872-1880, metryki narodzin


Wpis jest  wynikiem mojej analizy i wiedzy na dzień dzisiejszy, na podstawie ksiąg metrykalnych parafii Chorostków oraz innych źródeł.

Wnioski wyciągam na podstawie zindeksowanych przeze mnie metryk. Pomijam sprawę wyznawców religii protestanckich j i judaizmu ponieważ nie występują oni w metrykach katolickich.

leg - szlachta legitymowana, która urzędowo potwierdziła swoje szlachectwo w czasach zaboru austriackiego (1772-1918)

Imiona w wersji łacińskiej - miejscowa ludność używała imion w wersji polskiej lub rusińskiej i trudno stwierdzić, kto konkretnie jakim imieniem się posługiwał, dlatego zostawiam zapis z z metryk. Imiona były często różnie zapisywane, prezentowana forma imion została wybrana przeze mnie w ramach ujednolicenia.

Status: - stan społeczno - prawny danej osoby, przynależność do danego stanu była powiązana z przywilejami lub ich brakiem, dla szlachty i ich potomków, niezależnie od rzeczywistego stanu majątkowego, ważna była też świadomość odrębności od chłopstwa.

Szlachtę nobilis zagrodową, legitymowaną lub nie, i ich potomków zawsze określam mianem szlachty dla rozróżnienia od "zwykłych" chłopów. 

Agricola - chłop, rolnik - nie zajmuję się analizą tej grupy w Chłopówce, chyba że ma związki czy pochodzenie od nobiles.

W latach 1872-1880 w Chłopówce urodziło się 308 dzieci, w tym 183 chłopców i 125 dziewczynek.

status ojca:

- 178 agricola

- 103 nobilis

- 19 o innym statusie

- 4 dzieci nieślubne o nieznanym ojcu

- 2 brak podanego statusu ojca

- 2 censita

status matki lub ojca matki:

- 184 agricola

- 89 nobilis 

-17 o innym statusie

- 9 brak podanego statusu matki

- 6 censita

-4 dzieci nieślubnych:

w tym - 1 nie podany status matki

            - 1status matki coelebs

            - 1 status matki famula

            - 1 status matki famula, jej ojca oppidanus

Chłopówka 

była wsią zamieszkałą przez dużą ilość szlachty. Szlachta ta, to w większości potomkowie szlachty, która wylegitymowała się ze szlachectwa w 1782 i kontynuowała to w latach następnych. Zachowali oni przywileje szlacheckie. Ile osób w latach 1872-80 zachowało jeszcze taki status prawny wymaga osobnego sprawdzenia. 

obrządek katolicki i unicki

W aktach urodzenia rzadko kiedy był pisany obrządek. Wyznanie dziedziczyło się według płci córka po matce, syn po ojcu. Wpisy w księgach katolickich narodzin domniemywać należy, że wpisano tam katolików. Jednakże nie zawsze tak było.  Zdecydowanie więcej okolicznej ludności było obrządku unickiego. Cechą charakterystyczną Chłopówki jest to, że szlachta w większości była katolicka.

wyjątek - oznacza, że przeważnie szlachta o tym nazwisku była unicka

ojcowie:

szlachta katolicka:

  1. Bobowski
  2. Chmielewski
  3. Dobrzański
  4. Domaradzki
  5. Horodyski - wyjątek w Chłopówce
  6. Hrankowski - wyjątek w Chłopówce
  7. Jasiński
  8. Jaworski - wyjątek w Chłopówce
  9. Łabinowicz
  10. Łupkowski
  11. Majewski
  12. Myślecki
  13. Piaskowski
  14. Przedwojewski
  15. Rudzki
  16. Solski
  17. Trembiński /Trębiński
  18. Wysocki
     
 szlachta unicka:
  1. Biliński
  2. Kruszelnicki
 Matki w omawianych księgach to katoliczki.

Ogólnie szlachta zagrodowa:

  1.  Z biegiem lat coraz bardziej biedniała, chłopiała i nie kontynuowała legitymacji. Traciła więc wyższy status prawny i powoli zrównywała się w statusie prawnym z chłopami. Widać to w metrykach gdzie te same osoby określa się raz nobilis, kiedy indziej agricola. Duża cześć szlachty tej, z czasem ie była w satnie utrzymać się z roli i zaczęła wykonywać zawody rzemieślnicze lub urzędnicze, więc nazwy wykonywanych zawodów zastępują stopniowo  określenia stanu społecznego;
  2. Czasem pojawia się określenie censita czyli czynszownik i jest to określenie szlachty; [we wcześniejszych latach pojawiało się również określenie nobilis agricola i censita agricola]
  3. Szlachta długo wchodziła w związki małżeńskie między sobą, nawet jeśli status rodziny częściej był określany jako agricola czy rzemieślnik; im bliżej końca XIX wieku tym częstsze związki z chłopami.
  4. Określenie statusu często zależało, jak ja to nazywam, od znajomości miejscowej hierarchii przez spisującego akt metrykalny.
  5. Z biegiem czasu w obrębie jednej rodziny, u jej poszczególnych członków można zaobserwować różnice w statusach podawanych w metrykach i wynika to przede wszystkim ze zubożenia i ze związków z chłopami.

Nazwiska szlachty w Chłopówce są charakterystyczne dla tego rejonu i występują powszechnie w tej parafii. W omawianym okresie tyko jedno nazwisko ze statusem nobiles jest spoza Chłopówki. To Vincentius Baranowski z Czabarówki, małżonek Sophii Solskiej z rodziny nobilis (leg) z Chłopówki.

Status ojca:

W latach 1872-80 w Chłopówce szlachta występuje w większości w metrykach narodzin swoich dzieci jako nobiles. Widać, że tylko pojedyncze rodziny pochodzenia szlacheckiego są określane jako agricola.

Ojcowie pochodzący z rodzin szlacheckich, ale o statusie agricola:
  1. Hiacinthus Trembiński /Trębiński/Trębicki potomek nielegitymowanego ojca nobilis i matki z rodziny legitymowanej - w latach 1872, 1873 i 1875 występuje jako agricola, w 1877 jako czynszownik i tylko w roku 1879 jako nobilis. Jego 3 żony również pochodziły z rodzin nobilis.
  2. Hiacinthus Biliński (w metryce błędnie jako Joannes) w 1877 jako agricola.
  3. Simon Biliński i jego żona Theresia Kołtucka w 1874 jako agricola - oboje z rodzin nobilis.
  4.  Martinus Wysocki w 1877 jako agricola (żona Thecla Świrska również) mimo że pochodził z rodziny nobiles, a w roku 1874 oboje byli oznaczeni w metrykach jako noblis.
 Ojcowie o statusie censita:
  1. Rafael Domaradzki - z rodziny nobilis
  2. Hiacinthus Trembiński - wymieniony wyżej
Ich żony w tych wpisach również mają status censita. To czynszownicy dzierżawiący grunt od właściciela i płacący mu czynsz. Censita występuje tylko w przypadku rodzin pochodzących z nobiles.

Ojcowie o statusie innym:
 

faber lignarius - cieśla:

 
Gregorius Gwarak - syn cieśli, ale jego żona była Josepha Łopuszańska,córka archiwisty (a jej matka z nobiles). Osoby o nazwisku Gawrak w Chorostkowie również we wcześniejszym pokoleniu byli cieślami (ojciec Benedictus). Pochodzili ze Strusowa.

horrearius - magazynier

  1. Ignatius Janosz  - trudno określić pochodzenie stanowe, nie wiadomo skąd pochodził
  2. Ladislaus Trzemeski/Strzemeski - trudno określić pochodzenie stanowe, nie wiadomo skąd pochodził; określany również jako servus.

magister scholae - nauczyciel

  1. Alexander Roskosz/Rozkosz - pochodzenie nieszlacheckie, żona Maria Pieniążkiewicz była córką kucharza (coqui)
Nauczyciel, nawet nie pochodzący z rodziny szlacheckiej miał wysoki status społeczny. Świadczy o tym również zastosowanie określenia Dnus (Dominus) - Pan - w jednym z wpisów metrykalnych.
 

 molendarius  - młynarz

  1. Paulus Angielski, jego żona Anna Steiner również córka młynarza -zapewne osadnicy z zagranicy, nie wiadomo w którym pokoleniu
  2.  Josephus Müller - nie wiem czy to osadnik z kolonizacji józefińskiej czy późniejszej; trudno powiedzieć skąd przybył, żona Maria Domasyńska była córką krawca
 

oeconomus- ekonom, zarządca 

 
Ladislaus Zaklika, określany również jako Dnus (Pan) wcześniejszy status społeczny jest nieznany, jego żona Paulina Pieniążkiewicz była córką kucharza (coqui) .
 
scriniarius -  archiwista
  1. Thomas Łopuszański - z rodziny nobilis , jego żona Hororatha Pilichowsca córka oceconomus (ekonoma).

servus - służący lub na służbie 

Należy rozróżnić osoby na służbie o wyższym statusie jak np zarządcy, ekonomowie od zwykłych służących np w domu.
  1. Simeon Kiceńka - z rodziny agricola
  2. Sigismundus Sokołowski - z rodziny agricola
  3. Ladislaus Strzemecki /Trzemeski - z rodziny agricola, określany również jako horrearius

sutor - szewc

  1. Josephus Boniakowski z rodziny nobilis (leg!) , żona Mara Czahrowicz określana jest jako agricola - do sprawdzenia czy pochodziła z rodziny szlacheckiej
  2. Josephus Michałków - z rodziny agricola

status ojca:

agricola:

  1. Michał Andrejków
  2. Thomas Bereziuk
  3. Jacobus Bereziuk
  4. Jacobus Berezowski
  5. Joannes Biały
  6. Paulus Biały
  7. Ludovicus Biały
  8. Jacobus Biały
  9. Hiacinthus Biliński
  10. Simon Biliński
  11. Felix Broszczak
  12. Caspar Budyłowski
  13. Pantaleon Charkawy
  14. Simeon Charkawy
  15. Vincentius Choptiany
  16. Stephanus Choptiany
  17. Thomas Choptiany
  18. Joannes Choptij
  19. Josephus Cybulski
  20. Joannes Delinowski
  21. Nicolaus Delinowski
  22. Theodorus Delinowski
  23. Mathias Diug
  24. Joannes Dumański filius Ignatii
  25. Joannes Dumański filius Joannis et Mariae
  26. Franciscus Dumański
  27. Joannes Dumański filius Joannis et Irena
  28. Antonius Dumański
  29. Andreas Feculak
  30. Daniel Gardij
  31. Adalbertus Gardij
  32. Petrus Gardij filius Josephi
  33. Stephanus Gardij
  34. Petrus Gardij filius Joannis
  35. Laurentius Juzwak?
  36. Petrus Juzków
  37. Antonius Kinal
  38. Nicolaus Koszyl
  39. Martinus Koszyl
  40. Felix Kowalczuk
  41. Valentinus Kret
  42. Franciscus Król
  43. Petrus Król
  44. Clemens Król
  45. Simeon Kyceńka
  46. Marcus Łabaty
  47. Teophilus Łabaty
  48. Martinus Łabaty
  49. Joannes Łabaty
  50. Adalbertus Łabaty
  51. Gregorius Łapuk
  52. Joannes Łapuk
  53. Adalbertus Mjadaniuk
  54. Daniamus Mandryga
  55. Stanislaus Mazur
  56. Michael Mazur
  57. Ignatius Mazur filius Josephi
  58. Alexander Mazur
  59. Bartholomeus Mazur
  60. Ignatius Mazur filius Adalberti
  61. Marcus Mogilnicki
  62. Thomas Paradowski
  63. Alexius Pitura
  64. Michael Pitura
  65. Antonius Pitura
  66. Stanislaus Pitura
  67. Franciscus Podoba
  68. Joannes Pyłtyk
  69. Ignatius Siwicki
  70. Thomas Sokołowski
  71. Joannes Sokołowski
  72. Mathias Sokołowski
  73. Adalbertus Sokołowski 
  74. Jacobus Sokołowski
  75. Augustinus Sokołowski
  76. Ludovicus Suchodolski
  77. Ludovicus Szeterlak
  78. Romanus Szkirka
  79. Jacobus Szuster
  80. Hicinthus Trembiński/Trębicki
  81. Franciscus Trembowelski
  82. Joannes Wójtowicz
  83. Aleksander Wójtowicz
  84. Martinus Wysocki
  85. Michael Zawedyja

nobilis:  

  1. Vincentius  Baranowski
  2.  Hiacinthus Biliński
  3. Petrus Biliński
  4. Petrus Bobowski
  5. Antonius Bobowski
  6. Joannes Bobowski
  7. Gregorius Chmielewski
  8. Felix Chmielewski
  9. Franciscus Dobrzański
  10. Andreas Domaradzki
  11. Jan Domaradzki
  12. Petrus Domaradzki
  13. Jacobus Horodyski
  14. Carolus Hrankowski
  15. Franciscus Hrankowski
  16. Jan Hrankowski
  17. Mikołaj Hrankowski
  18. Fraciszek Jasiński
  19. Thomas Jasiński
  20. Joannes Jaworski
  21. Michael Jaworski
  22. Michael Kruszelnicki
  23. Gabriel Łabinowicz
  24. Antonius Łupkowski 
  25. Laurentius Majewski
  26. Michael Majewski
  27. Josephus Majewski
  28. Petrus Myślecki
  29. Franciscus Piaskowski
  30. Antonius Piaskowski
  31. Cajetanus Piaskowski
  32. Martinus Piaskowski
  33. Josephus Piaskowski
  34. Franciscus Przedwojewski
  35. Joannes Przedwojewski
  36. Michael Przedwojewski
  37. Theodorus Przedwojewski
  38. Nicolaus Rudzki
  39. Julianus Solski
  40. Joannes Solski 
  41. Nicolaus Solski
  42. Hiacithus Trembiński / Trębiński
  43. Martinus Wysocki

status matki lub jej ojca:

agricola:

  1. Anna Andrejków
  2. Maria Babij
  3. Fracisca Bałuk
  4. Anastasia Bartków
  5. Pelagia Bebech
  6. Christina Bednarz
  7. Apolonia Bereziuk
  8. Agnes Berezowska
  9. Catharina Bewska / Bełzka / Bewz
  10. Paulina Bewz
  11. Maria Bezeciów / Bezeciw
  12. Honoratha Biała
  13. Victoria Biała
  14. Regina Blicharz
  15. Maria Buskowicz
  16. Elisabetha Choptiana
  17. Maria Choptiana
  18. Helena Choptiana
  19. Maria Czahrowicz - omówiona wyżej
  20. Francisca Czorna
  21. Anna Doskocz
  22. Irena Fedak
  23. Maria Fedunka
  24. Maria Gardij
  25. Anna Gardij
  26. Ahaphia Głucha
  27. Julia Halicka
  28. Maria Hucał
  29. Apolonia Jarycz?
  30. Maria Kasian
  31. Elisabetha Keba
  32. Theresia Kołtucka - omówiona wyżej
  33. Maria Krawczyszyn
  34. Anna Krupa
  35. Theresia Krzyżanowska
  36. Anna Jaworska
  37. Maria Kulczycka - jej mąż Michael Jaworski nobilis
  38. Anna Lenciów
  39. Paulina Lewicka
  40. Maria Lewicka
  41. Anna Loszka
  42. Martha Luźna?
  43. Agnes Łabata
  44. Catharina Łabata
  45. Victoria Łabata
  46. Victoria Łabata
  47. Xenia Łabędź
  48. Lucia Łapuk
  49. Elisabetha Łapuk
  50. Maria Łepska
  51. Maria Łoińska
  52. Pelagia Małanczuk
  53. Ahaphia Małańczuk
  54. Sohia Mokrzycka
  55. Helena Mokrzycka
  56. Maria Moradyn
  57. Parascevia Paradowska
  58. Xenia Paradowska
  59. Maria Pilichowska - jej mąż Josephus Majewski nobilis
  60. Maria Pitura
  61. Agnes Podoba
  62. Maria Połajko
  63. Antonina Przysięzna
  64. Maria Pytłyk
  65. Maria Rabska / Rawska
  66. Francisca Rabska
  67. Macrella Rabska 
  68. Elisabetha Romaniszyn
  69. Magdalena Romaniszyn
  70. Maria Romaniszyn
  71. Anna Romanowicz
  72. Maria Rybak
  73. Anna Siwicka
  74. Magdalena Skrypnyk
  75. Maria Sokołowska
  76. Elisabetha Soroka
  77. Maria Szeterlak
  78. Thecla Świrska
  79. Sophia Tataryn
  80. Maria Trębińska - opisana wyżej, z rodziny nobilis
  81. Eudoxia Zahumena
  82. Anna Zariczna
  83. Rosalia Zariczna
  84. Maria Zawedija
  85. Daria Zelona 
  86. Julianna Żywicka/ Zewicka / Żewicka
  87. Helena Zielona
  88. Anna Zima
  89. Anastasia Zima
  90. Maria Zima
  91. Thecla Żywicka /Żewicka
  92. Anna  N. (nie podano nazwiska) - żona Simeona Charkawy

nobilis:

  1. Anastasia Bilińska
  2. Maria Bilińska
  3. Francisca Bobowska
  4. Carolina Bobowska
  5. Thecla Bogucka
  6. Anna Chmielewska
  7. Julia Dąbrowska
  8. Thecla Dąbrowska
  9. Rosalia Dobrowolska
  10. Maria Dobrzańska
  11. Maria Domaradzka
  12. Antonina Hałajewska
  13. Anastasia Herowska
  14. Maria Hrankowska
  15.  Petronella Hrankowska
  16. Eva Jasińska
  17. Elisabetha Kamińsla
  18. Domicella Kolankowska
  19. Anna Kolankowska
  20. Theresia Krzyżanowska
  21. Catharina Lisowska
  22. Maria Łabinowicz
  23. Maria Majewska
  24. Catharina Majewska
  25. Catharina Morozowska
  26. Maria Myślecka
  27. Constantia Piaskowska
  28. Anna Piaskowska
  29. Catharina Piaskowska
  30. Maria Przedwojewska
  31. Susanna Rasławska
  32. Josepha Rasławska
  33. Anna Rudzka
  34. Maria Rzeszowska
  35. Sophia Solska
  36. Anna Śniatowska
  37. Thecla Świsrka
  38. Josepha Terlecka
  39. Maria Trembińska
  40. Catharina Woińska
     

Matki o statusie censita:

  1. Thecla Dąbrowska - z rodziny szlacheckiej (2 x wpis censita, 1 x nobilis)
  2. Julia Halicka - wymieniona wyżej (1 x agricola, 1 x censita)
  3. Angela Iwanicka - z rodziny szlacheckiej ze Strusowa
  4. Barbara Kopestyńska - z rodziny szlacheckiej
  5. Theresia Krzyżanowska - z rodziny szlacheckiej

Matki bez podanego statusu:

  1. Barbara Bogucka - zapewne z rodziny agricola 
  2. Eva Jasińska z rodziny nobilis
  3. Maria Kulczyka z rodziny noblis
  4. Camilla N - nie podano nazwiska, zapewne z rodziny agricola
  5. Francisca Pytlik - z rodziny agricola
  6. Eudoxia Księżyk - z rodziny agricola
  7. Honoratha Pilichowska - córka ekonoma
 
Matki pochodzące z rodzin szlacheckich, ale statusie agricola:
  1. Julia Halicka - po matce pochodzenia nobilis, występuje 1 x agricola, 1 x censita
  2. Maria Czahrowic - żona Boniakowskiego, wpis wyżej
  3. Theresia Kołtucka, żona Simona Bilińskiego, w 1874 jako agricola - oboje z rodzin nobilis
  4. Theresia Krzyżanowska, żona Hiacinthusa Trembińskiego - oboje z nobilis
  5. Anna Kuczerka - ojciec pochodzenia agricola, matka z rodziny nobilis leg., jako żona Michała Jaworskiego nobilis
  6. Maria Trembińska (siostra Hiacinthusa) -  sama z rodziny nobilis, wyszła za Jakuba Berezowskiego o statusie agricola (rodzice również) w roku 1876 określana jest jako agricola,a w 1879 jako nobilis.

Matki o innym statusie swojego ojca:

coqui - kucharz
  • Maria Pieniążkiewicz - opisana wyżej

faber ferri - kowal
  • Tecla Bogucka  - rodzice z rodziny nobilis
figuli - garncarz
  • Theresia Krzyżanowska - żona H. Trębińskiego , rodzice z nobilis

 molendarius  - młynarz
  1. Anna Rekszyńska żona Martina Piaskowskiego z nobilis 
  2. Anna Steiner córka i żona młynarza - opisana wyżej
oeconomus- ekonom, zarządca 
  • Honoratha Pilichowska  - opisana wyżej
oppidanus - mieszczanin
  • Anna Dąbrowka - żona szewca J. Michałków
  • Maria Bilińska z rodziny nobilis
scrinarius -  archiwista, stolarz
  • Josepha Łopuszańska z rodziny nobilis - opisana wyżej
sartor - krawic
  • Maria Domasyńska, żona młynarza, opisana wyżej

Matki dzieci nieślubnych:

ogólnie o dzieciach nieślubnych w parafii Chorostków i ich matkach polecam wpis tutaj

  1. Magdalena 1 v. Przedwojewska, z domu Majewska - nie podany status matki, z domu nobilis
  2. Petronella Solska - coelebs -niezamężna, z rodziny nobilis leg
  3.  Melania R...? (Ruda, Rada?) famula
  4. Marcella Biganowska - status matki famula, jej ojca oppidanus, z rodziny nobilis


 cdn
w następnym poście miasteczko Chorostków 1872-80, narodzenia

 


 


 


środa, 25 grudnia 2024

dzieci nieślubne w świetle akt metrykalnych parafii Chorostków

W aktach metrykalnych zawsze wskazywano czy dana osoba pochodzi z małżeństwa - legitimi czy jest dzieckiem nieślubnym - illegitimi (ill - skrót który używam).

Na podstawie aktów metrykalnych możemy wysnuć kilka ogólnych wniosków dotyczącej tej grupy osób*,  Na dole wpisu znajduje się słowniczek pojęć używanych przeze mnie**. Statystyki i przykłady w tym poście będą uzupełniane w miarę przeglądu akt metrykalnych.

Parafie Chorostków: katolicka i unicka nie miały takiego samego zasięgu terytorialnego. 

Parafia katolicka Chorostków obejmowała miasteczko Chorostków oraz wsie Chłopówka, Howiłów Wielki, Howiłów Mały, Karaszyńce, Kluwińce, Mszaniec, Peremiłów, Wierzchowce i Uwisła. 

Natomiast parafia unicka Chorostków, obejmowała tylko miasteczko Chorostków.

Przede wszystkim w metrykach nie ma informacji o charakterze związków matek i przyczynach urodzenia dziecka nieślubnego. Nie dowiemy się wiec z metryk czy dziecko było owocem miłości czy też wykorzystania zależności służbowej, przemocy itp. Nie ma też żadnej informacji o samobójstwach kobiet niezamężnych w ciąży, ani zabójstw dzieci nieślubnych np w badanych przeze mnie latach nie spotkałam się ze znalezieniem podrzutka czy też znalezieniem zwłok dziecka nieślubnego porzuconego np w lesie, co przecież zdarza się nawet współcześnie.

1. Dziecko nieślubne - było wpisywane w księgach metrykalnych według wyznania matki. 

Zasadniczo dzieci dziedziczyły wyznanie/obrządek według płci swojej i rodzica. Jeśli matka była katoliczką, a ojciec unitą - dziewczynki zostawały katoliczkami, chłopcy unitami. I odwrotnie: jeśli matka była unitką - jej córki również. Jeśli ojciec był katolikiem - synowie także.  

Jednak jeśli matka rodziła dziecko nieślubne - było ono chrzczone według jej wyznania niezależnie od płci dziecka.

Przykład: do zasady nazwisko Komarnicki pojawia wśród mężczyzn obrządku unickiego. Jednak jeśli matka była katoliczką i urodziła nieślubnego syna - dziecko zostało zapisane do ksiąg katolickich 

Matka - Zuzanna Komarnicka była katoliczką jak jej matka Agnieszka Bilińska. Jej ojciec Andrzej Komarnicki był rg co było wyraźnie potwierdzone jego ślubami. Natomiast syn Mikołaj Komarnicki urodzony przez Zuzannę został wpisany do metryk katolickich - zarówno narodziny, jak i szybki zgon.

Nicolaus Komarnicki

parafia Chorostków narodziny, metryki katolickie 1873

parafia Chorostków, zgony katolickie 1873 


Gdyby dziecko jednak przeżyło i miało własne potomstwo rozpoczęłoby linię Komarnickich mężczyzn - katolików, chyba że zmieniłoby obrządek/wyznanie.

Wyjątek:

ciekawy przykład w parafii Chorostków:

Katarzyna i Justyna Bartków z Howiłowa, córki Michała i Marii Przysiężnej

Justyna - brak metryki urodzenia, rodzi dziecko nieślubne zapisane w księgach unickich, bierze potem ślub, zapis też w księdze unickiej

Natomiast Katarzyna została zapisana w aktach narodzin katolickich. Brak z tego okresu ksiąg unickich, żeby potwierdzić że np chrzest był w zastępstwie np nieobecnego księdza unickiego. Jako wdowa rodzi 2 nieślubnych dzieci chłopca i dziewczynkę - oboje zapisani w księgach unickich. Świadczyło by to, że jednak Katarzyna była greko-katoliczką. Ponieważ z okresu jej narodzin brak ksiąg unickich,  nie da się nie da się określić czy narodziny zostały tam wpisane. W metryce katolickiej brak jakichkolwiek adnotacji na ten temat.

2. Stan cywilny matek dzieci nieślubnych i nazwiska ich dzieci.

Najczęściej nieślubne dzieci rodziły panny. Przeważają w każdych statystykach. Następnie są wdowy, które rodziły dziecko nieślubne. Bardzo rzadko pojawiają się w aktach mężatki, zapewne dlatego ze najłatwiej było im ukryć kto jest faktycznym ojcem dziecka.

Panny

Parafia Chorostków metryki unickie (tylko miasteczko Chorostków)

urodzenia 1870-1900 lata początkowe i końcowe niepełne:

na 164 narodzin dzieci nieślubnych 141 urodziły panny, wdowy 23 czyli 14,02%, mężatki 0.

wdowy i mężatki

Nieślubne dzieci wdów i mężatek miały co do zasady nazwiska panieńskie matek. Jednak w niektórych przypadkach dzieci nosiły nazwisko męża. Trudno powiedzieć od czego to zależało. Prawdopodobnie od miejscowych zwyczajów lub księdza, który dokonywał zapisów.

wdowy:

W metrykach przy danych matki pojawia się zwykle najpierw nazwisko panieńskie, dopiero potem określenie, że była wdową po X i nazwisko męża.

 przykłady nazwisk panieńskich:

Joannes Kuczma:

dziecko wdowy ma panieńskie nazwisko matki Kuczma. Matka jest wdową Łuciów. Dostępna jest tylko metryka zgonu. W przypadku narodzin brak ksiąg.

par. Chorostków, katolicka, Mszaniec, zgony 1873 

Mszaniec 1873 Joannes Kuczma ill Agnes Kuczma 1 ¾ matka 1 v. Luciów

  Simon Jasiński:

par. Chorostków, katolicka, Kluwińce, narodzenia 1875

dziecko wdowy ma nazwisko panieńskie matki - wymienione jest ono jako pierwsze po imieniu matki, dopiero potem napisano" 1 v. Lisowska, w osobnej rubryce: wdowa

Kluwińce 1875 Simon Jasiński ill Marcella Jasińska 1 v. Lisowska vidua

Joachim Bartków:

unicka parafia Chorstków, narodziny 1885

zapis dotyczący matki jest następujący:

Agafia córka Andrzeja Bartków i Anastazji Kołodij, wdowa po Pawle Babjek

Chorostków 1885 Joachimus Bartków ill Ahaphia Bartków filia Andreas Anastasia Kołodij matka wdowa po Pawle Babjek

Jednak w niektórych przypadkach, gdy matka jest wdową, najpierw pojawia się nazwisko męża, dopiero potem panieńskie. To sugeruje, że dziecko nieślubne nosiło nazwisko po mężu matki. W takim wypadku w poszukiwaniach genealogicznych należy potwierdzić nazwisko dziecka nieślubnego na podstawie innych aktów metrykalnych lub dokumentów. Na 23 wdowy, które w unickiej parafii Chorostków, w latach 1870-1900 urodziły nieślubne dzieci jest tylko jeden tego typu zapis. Znacznie więcej jest takich zapisów w księgach katolickich parafii Chorostków.

Zachariasz Bernadzki:

unicka parafia Chorstków, narodziny 1871

 zapis dotyczący matki jest następujący:

Zofia Bernadzka, wdowa po Piotrze Bernadzkim, z domu Czuj; wynika z tego że Zachary ma na nazwisko Bernadzki. Niestety nie pojawia się on w dostępnych innych aktach metrykalnych, żeby to potwierdzić.

1871 Zacharias Bernadzki Sophia Bernadzka Czuj wdowa po Piotrze Bernadzkim, z domu Czuj

Franciszek Winczewski i Tomasz Winczewski:

urodzenia - par. katolicka Chorostków, Karaszyńce, 1858 i 1863

zapis dotyczący matki jest następujący:

Marcella Winczewska córka Jana Chmielewskiego i Teresy, wdowa 

zgony par. katolicka Chorostków, Karaszyńce, 1865

zapis dotyczący Tomasza - Tomasz Winczewski nieślubny syn Marceli, lat 2

Ignacy Kozłowski:

urodzenia - par. katolicka Chorostków, Kluwińce 1862

zapis dotyczący matki jest następujący:

Katarzyna 1 v. Kozłowska, córka Kacpra Czaplińskiego i Marii, wdowa

zgony par. katolicka Chorostków, Kluwińce, 1862

zapis: Ignacy Kozłowski - nieślubny syn Katarzyny z domu Czaplińskiej, 14 dni

Grzegorz Król:

urodzenia - par. katolicka Chorostków, Chorostków 1877

matka to Franciszka 1 v. Król córka Ignacego Bałuk i Tatiany Powiada, famula

 Mąż Franciszki zmarł w roku 1874.

Na razie nie znalazłam drugiego aktu metrykalnego do potwierdzenia nazwiska dziecka.

3. Status społeczny  lub / i zawód matek.

Status społeczny to przynależność do pewnej warstwy społecznej np szlachta, chłopi, a zawód to rodzaj czynności zarobkowych. W świetle metryk te dwa pojęcia się przenikają. Im bliżej XX wieku tym częściej pojawia się rzeczywisty zawód z którego utrzymuje się dana rodzina czy osoba bez określania klasycznego statusu. I tak osoby określane wcześniej jako nobilis, im bliżej XX wieku, tym częściej podaje się ich zawód faktycznie wykonywany np faber ferrarius, sutor. Dotyczy to zarówno schłopiałej warstwy szlachty zagrodowej jak i szlachty urzędniczej, która w XIX wieku pełniła zawody typu oficjalista, urzędnik folwarczny, dworski np oeconomus.

Zwykle matki dzieci nieślubnych były zapisywane w metrykach chrztu dzieci jako serva lub famula czyli były rożnego rodzaju służącymi czy parobkami - pracownikami rolnymi w domach i gospodarstwach zamożniejszych chłopów, szlachty czy mieszczan.

Bardzo często były to służące lub famule z innej miejscowości.

Status społeczny samych matek z reguły nie był określany. Zwykle, choć nie zawsze, podawano dane rodziców matki lub małżonka i wtedy określony był status/zawód jej ojca lub męża. Na tej podstawie można powiedzieć że najczęściej dzieci nieślubne rodziły chłopki ze statusem ojca/męża agricola. Zdarzały się również dzieci nieślubne w rodzinach o statusie nobilis, censista. Jednak należy wziąć pod uwagę, że chłopów było po prostu najwięcej.

Przykład:

wspomniana już wyżej Zuzanna Komarnicka pochodziła z rodziny określanej jako nobiles. Jej ojciec był określany również jako pozostający na służbie oeconomus. Ona sama w metryce narodzin nieślubnego syna została określona jako famula, a ojciec servus (oeconomus). W akcie zgonu tego dziecka określono matkę również jako famula,  dziadka nie wymieniono w ogóle.

5. Zamążpójście matki dziecka nieślubnego.

Matki dzieci nieślubnych czasem wychodziły za mąż. W przypadku kobiet o statusie ojca agricola mąż był zwykle z tej samej grupy społecznej. Natomiast panny z grupy nobiles wychodziły za mąż  z tej samej lub niższej grupy społecznej. 
 
Przy ślubach nobiles - agricola lub agricola - nobiles, wydaje mi się, że w metrykach stosowano pewnego rodzaju kamuflaż mający ukryć pewien rodzaj mezaliansu tzn manipulowano zapisem dotyczącym statusu osób zawierających związek małżeński. A przynajmniej takie powstaje wrażenie, może to tylko moja interpretacja. Dotyczy to wszystkich, nie tylko matek dzieci nieślubnych. Wymagało by to dalszych analiz, w szczególności określenia poziomu zamożności niezależnie od samej hierarchii w społeczności. 
 
Oczywiście brak w aktach informacji czy ślub z matką dziecka nieślubnego zawiera  ojciec tego dziecka i czy był to dobrowolny ożenek czy też panna została przymuszona przez rodzinę do ślubu.

Przykład 1:
Wymieniana wyżej  Zuzanna Komarnicka wywodząca się z rodziny nobiles, ale sama była określana przy narodzeniu i zgonie nieślubnego  syna jako famula. Kilka lat potem wyszła za mąż za Józefa Warunek. Miał on status mercenarius czyli był najemnym pracownikiem rolnym i nie pochodził z rodziny szlacheckiej. Niemniej był on człowiekiem młodym, w wieku prawie takim samym jak Zuzanna. Warto zauważyć, że status społeczny/zawód Zuzanny, ani jej ojca nie został podany.
 
śluby - parafia katolicka Chorostków, Chorostków, rok 1879
 
Przykład 2:
Konstancja Gadziecka, Chorostków - sprawa jej ślubu wymaga jeszcze analizy
 
Przykład 3:
par. katolicka Chorostków, Kluwińce
 
Katarzyna Czaplińska 
  • podchodząca z rodziny nobiles, w roku 1847  [ w  metryce ślubu brak statusu jej i jej ojca] w wieku 23  poślubiła Antoniego Kozłowskiego również z rodziny nobiles jednak w momencie ślubu określanego jako agricola, lat 52;
  • Po jego śmierci urodziła w 1862 roku nieślubnego syna, który zmarł 14 dni później (metryki wyżej)
  •  w 1864 poślubiła Feliksa Drozdowskiego określanego jako agricola [według ślubu] pełniącego funkcję gajowego, jak wynika z innych metryk; ponownie jej status ani jej ojca nie został określony. Za to w stosunku do pierwszego ślubu wiek został zawyżony o 12-13 lat. Ponieważ brak metryki jej urodzenia i zgonu trudno to zweryfikować.
  • należy założyć, że wszyscy należeli do zdeklasowanej drobnej szlachty zagrodowej nie posiadającej w XIX wieku przywilejów stanu szlacheckiego
Przykład 4:
par. katolicka Chorostków, Kluwińce
Anna Mulska
  • jej ojciec to były żołnierz, a według jej narodzin ojciec był kowalem (faber ferarius) prawdopodobnie z rodziny agricola
  •   w 1905 roku Anna rodzi nieślubne dziecko gdzie ma status służącej (serva), a status jej ojca nie jest podany
  •  w 1910 wychodzi za mąż za Andrzeja Bilińskiego pochodzącego z rodziny określanej wcześniej jako nobiles, w momencie ślubu ma on jednak status agricola (rolnik) a Anna występuje ponownie jako służąca (serva)

6. Ojciec dziecka nieślubnego.

W metrykach ojciec dziecka nieślubnego co do zasady nie był podawany. Działo się tak nawet wtedy gdy powszechnie wiedziano kto nim był. Aby być wpisanym do metryki ojciec musiał uznać dziecko.  Bardzo rzadko zdarzał się przypadek, że ojciec  był znany i jego pełne dane zostały wpisane do metryki narodzin w chwili jej spisania. Zdarzało się ojciec dziecka uznawał je po jakimś czasie co było wpisane do do metryki jako adnotacja.

Na podstawie metryk z parafii Chorostków wydaje się, że częściej do metryk wpisano uznanie dziecka nieślubnego przez ojca w metrykach unickich.

[W początku lat 50-tych został wydany w Polsce przepis na mocy którego wszystkim dzieciom nieślubnym bez ustalonego ojca urzędowo wpisywano imię ojca. Wydaje się, ze w aktach zabużańskich nie wprowadzano takich korekt. W metrykach które są już dostępne, a były wcześniej w posiadaniu USC Warszawa nie znalazłam takich zmian.]

Przykłady:

Salomea Piaskowska

par. katolicka Chorostków, Chłopówka, 1829

Urodzona w 1829 roku w Chłopówce jako nieślubne dziecko, ma wpisanego ojca z adnotacją, że dokonał on takiej deklaracji. Nie ma za to danych dziadków ze strony ojca, choć powszechnie takie dane wpisywano.

Rodzice Salomei byli bliskimi kuzynami, dziećmi rodzeństwa, dwóch braci. Ustalenie pokrewieństwa między nimi było możliwe na podstawie innych aktów metrykalnych.


Nicolaus Tysowski

par. katolicka Chorostków, Chorostków, 1852

Urodzony w Chorostkowie w 1852 roku jako dziecko nieślubne, ma od razu wpisane w rubryce dane ojca, oraz osobny wpis, że oświadcza on, że jest ojcem dziecka.

 

Alexius (Hajduk) Pitura

par. unicka Chorostków, Chorostków, 1900

Urodzony jako nieślubne dziecko, bez danych ojca. Po ślubie rodziców dopisano, że jest z tego powodu uznany za legalne potomstwo. Dopisano pełne dane ojca. W następnych aktach metrykalnych powinien on występować z nazwiskiem ojca. Wpis podaje, że wystawiono metrykę(kopię) w 1924 roku, zapewne potrzeba była do ślubu lub emigracji. Niestety z nie ma dostępnych metryk z tego okresu, żeby sprawdzić czy był ślub.

Co ciekawe, mimo, ze ojciec jest katolikiem, chłopiec został ochrzczony według unickiego wyznania matki. Po ślubie pozostali synowie byli chrzczeni w kościele katolickim. Natomiast wpis o wystawieniu kopii metryki sugeruje, ze po uznaniu przez ojca nie został sporządzony wpis w księgach katolickich.


7. Imiona dzieci nieślubnych.

Wielokrotnie spotkałam się z informacją, że w niektórych parafiach ksiądz nadawał dzieciom nieślubnym "dziwne", niespotykane imiona, które dodatkowo je stygmatyzowały. Na podstawie analizy metryk z którymi miałam do czynienia muszę przyznać że takie przypadki w parafii Chorostków się zdarzały, ale były rzadkie.

Przykłady:

  • w parafii katolickiej Chorostków (cała parafia) w latach 1890-1915, na 151 urodzeń dzieci nieślubnych tylko raz nadano niespotykane imię Malachiasz. Pozostałe imiona dzieci nieślubnych z tego okresu były zwykłe, mniej lub bardziej popularne.
  • w parafii unickiej Chorostków (tylko Chorostków) w latach 1870-1900, na 164 narodzin dzieci nieślubnych nadano 2 imiona niespotykane Platon, Soforniusz i  jedno dość rzadkie - Agrypina*.
*Agripina - pojawia się czasem wśród dzieci z małżeństw

9. Śmiertelność dzieci nieślubnych.

Na podstawie metryk wydaje mi się iż była zwiększona. Wymaga to dodatkowych analiz statystycznych.

8. Małżeństwa, status, zawód dzieci nieślubnych.

  • Zdarzało się, że kobiety będące dziećmi nieślubnymi, same również rodziły dzieci nieślubne; 
 przykład:
parafia katolicka Chorostków, Peremiłów, narodziny 1872, zgony 1872 
 
Elżbieta Kulczycka będąca nieślubną córką Anny, sama urodziła nieślubną córkę Paulinę (Peremiłów 1872) (famula)
  1. Anna Kulczycka córka Mikołaja i Marii (Dachniewicz?) pochodzi z rodziny nobiles, na razie nie udało mi się znaleźć jej aktu urodzenia
  2. Anna rodzi nieślubną córkę Elżbietę (nie znalazłam aktu urodzenia)
  3. w 1865 (Wierzchowce) umiera Anna, jej ojciec określony jest jako nobilis
  4. w 1872 roku Elżbieta rodzi nieślubną córkę Paulinę; matka określana jest jako famula - pracownik gospodarstwa/folwarku, nie podano statusu babki (Anny), ani statusu jej rodziców (podano ich imiona)
  5. Paulina umiera po 2 tygodniach; jej matka Elżbieta ma status famula
  6. na razie nie udało mi się ustalić co się stało później z Elżbietą
  • czasem dziecko nieślubne poślubiało osobę o wyższym statusie a w metryce ślubu zaniżano małżonkowi status lub status pomijano; dotyczyło to nie tylko dzieci nieślubnych, ale ogólnie osób o różnych statusach

przykład: 

Jan Fedorowicz z Hleszczawy - nieślubny syn Rozalii, będący służącym (servus) bierze ślub z Anną Łabinowicz pochodzą z rodziny nobiles. Taki status jej ojca wpisany jest w metryce jej urodzenia. Jednak według metryki ślubu jej status to plebea. 

ślub par. katolicka Chorostków, Kluwińce, 1866


 narodziny Anna Łubkowska par. katolicka, Chorostków, Kluwińce, 1840


cdn

[* Są to moje własne analizy na podstawie zachowanych metryk katolickich i unickich parafii Chorostków z różnych okresów.]: 

[** słownik pojęć i skrótów używanych przeze mnie:

obrządek:

- unicki = grekokatolicki, greckokatolicki, rg;

- katolicki = łaciński, rl, kat. 

par. - parafia

ill - illegitimi, dziecko nieślubne

x - ślub, małżeństwo

szlachta - nobilis, generosus - co do zasady na tym terenie występowała w dużej ilości biedna, schłopiała szlachta zagrodowa, która w okresie zaborów utraciła swoją pozycję stanową i przywileje szlacheckie oraz była uznawana za chłopów jako stan społeczny; jednocześnie zachowała świadomość wyższego statusu przodków. 

*** analizy własne: na podstawie

Parafia Chorostków metryki unickie (tylko miasteczko Chorostków)

ur 1870-1900 lata początkowe i końcowe niepełne

ur 3544 ur 164 dzieci nieślubne 4,63%

Parafia Chorostków metryki katolickie (cała parafia: Chorostków + wsie)

w latach 1890-1915 

Na  5686 urodzeń, 151 to dzieci nieślubne co stanowi 2,66%.

***************