niedziela, 7 października 2012

Legendy o szlacheckim pochodzeniu

Moja przygoda z genealogią zaczęła się od wielokrotnego słuchania o bohaterskim przodku -  szlachcicu, który za swoje zasługi doczekał się nagrody od samego króla.  Oczywiście były to same ogólne informacje, ale jakże piękne i mile pieszczące własne ego. Były to także historie o zjazdach rodzinnych, o wspaniałych dawnych dokonaniach szlacheckich członków rodu i herbie Sas.
 
 
Ponieważ początkowo nie miałam dostępu do metryk, zaczęłam buszować w bibliotece uniwersyteckiej, szukając informacji o szlacheckich przodkach, a zwłaszcza owym sławnym bohaterze. Po jakimś czasie odkryłam, że ten bohater co najwyżej ma to samo nazwisko, ale raczej nie pochodzimy od niego.  Po zbadaniu metryk okazało się, że niestety cała rzesza sławnych "krewnych" o tym nazwisku, również  nie była z nami spokrewniona. Poza tym herb rodzinny nie należy się po matce nie będącej szlachcianką. A wszystko wzięło się  najprawdopodobniej z nieporozumienia. Osoba badająca niegdyś dzieje rodu, zaliczyła do naszej rodziny wszystkich noszących to nazwisko. Niestety jest ono bardzo popularne, więc o legendy nie było trudno.
 
Chętnie powiększę swoje drzewo o sławnych przodków czy krewnych musi być jednak ślad, choćby cień pokrewieństwa.

Linia przodków, od której zaczełam badania, kiedyś rzeczywiście należała do szlachty. Na skutek pauperyzacji tej grupy społecznej większość utraciła uprzywilejowany status, uznawany przez administarcję państwową i związane z tym przywileje. Jednakże sami  zachowali pamięć o swoim pochodzeniu (nawet do czasów II wojny światowej). Miejscowi dalej uznawali ich za szlachtę, co ma potwierdzenie  w aktach metrykalnych (ale nie zawsze, zależy czy piszący był zaznajomiony z lokalną hierarchią). Aby opisać i najlepiej oddać co stało się z większością szaraczkowej, zagrodowej szlachty na kresach, najlepiej przywołać "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej i Bohatyrowiczów. Mimo, że żyli jak chłopi, to jednak mieli świadomość swojego szlachectwa i uważali się za szlachciców. Unikali "mieszania" się z chłopstwem. Na kresach podolskich dodatkowym czynnikiem była kwestia narodowa (sprawy religijne były bardziej skomplikowane niż by się mogło wydawać - omówię to w przyszłości). Potomkowie szlachty szaraczkowej na Podolu, tak jak ich przodkowie, byli mniejszością wśród Rusinów. To wzmacniało trzymanie się razem i większość szlachty żeniła się między sobą. Poza tym szlachta uważała się za coś lepszego niż reszta. Mimo, że często utracili język polski i mówili nawet nie gwarą, mieszaniną języków, lecz wręcz po rusku (ukraińsku), miejscowi wiedzieli kto jest szlachcicem, Polakiem, a kto nie. W II połowie/końcu XIX w. szlachta z terenów, które badałam (m.in. Kluwińce, Chłopówka, Iwanówka, Tłusteńkie) zaczyna w dużo większym zakresie wchodzić w związki z ruskimi (ukraińskimi) chłopami oraz polskimi chłopami - osadnikami z terenów Podkrpacia czy centralnej Polski a nawet z Niemcami (było ich stosunkowo niewielu w porównaniu do liczby ludności). Najprawdopodobniej przyczyną była coraz bardziej postepująca pauperyzacja potomków szlachty.

Dzisiaj łatwo przyznawać się do szlacheckich korzeni. Trzeba tylko mieć świadomość co to była za szlachta. Nie wszyscy mogą pochodzić od właścicieli dworów, ludzi wykształconych i obytych w świecie. Dobrze jest też wiedzieć kto i na jakich zasadach miał prawo do herbu. Inaczej to zwykłe "legendowanie".

cdn

Okolice Trembowli - mapa współczesna, ale POLSKIE NAZWY

 
 
Współczesna mapa z przedwojennymi, polskimi nazwami miejscowości
 
 

sobota, 6 października 2012

Iwanówka Trembowelska z Budami

Położenie
Wieś podolska w powiecie trembowelskim (dawniej husiatyńskim). Położona jest 10 km na południowy wschód od Trembowli. Na północ od Iwanówki leży Hleszczawa, na zachód Wolica, Plebanówka, na wschód wieś w Howiłów Wielki i Mały oraz Chorostków (pow. husiatyński).

Wieś leży nad potokami i stawami, których zlewiska dają początek potokowi Tajna, płynącemu na południowy wschód do powiatu husiatyńskiego.
           
Wieś otaczają wzgórza wznoszące się na południe do 318, na wschód do 331, na północ do 338, na zachód do 346 m npm. W północno wschodniej częśći wznosi się lesiste wzgórze ze szczytem Iwanówka (353 m npm).

Powierzchnia własności większej: grunta orne 1978, łąk i ogrodów 216, pastwisk 15, lasu 190 morg. Powierzchnia własności mniejszej: grunta orne 2396, łąk i ogrodów 266, pastwisk 6 morg.

Według spisu z 1869 r. mieszkańców było 1701, a na obszarze dworskim 55. Według szematyzmu z r. 1881 rzym-kat było 894, gr-kat 1113.
 Parafia rzym-kat w Trembowli, a od 1897 Iwanówka została samodzielną parafią z wsią Hleszczawa. Parafia gr-kat w miejscu.
 
         We wsi jest cerkiew, szkoła etatowa. dwuklasowa oraz gorzelnia.
 
źródło: "Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich" i badania własne

W 1939 roku Iwanówka była wsią sołecką, siedzibą parafii i  gminy. 

W 1921 mieszkańców było 2791 w 488 domach: w tym 1706  Polaków, 1054 Rusinów i 31 Żydów.
W 1931 roku było mniej mieszkańców: 2757, ale więcej domów: 560. Ukraińców było ok. 37%, a Żydów ok 40.

W 1939-45 w mordach dokonanych przez banderowców zginęło ponad 30 osób. Żydzi zostali wywiezieni do getta w Trembowli.  

źródło: "Ludobójstwo... w województwie tarnopolskim w 1939-1946", H. Komański, S. Siekierka; Wrocław 2006

Uwaga: Autorzy "Ludobójstwo..." najprawdopodobniej klasyfikują Polaków i Rusinów/Ukraińców wg przynależności do obrządku katolickiego lub greko-katolickiego. Podział taki nie jest prawidłowy ponieważ w omawianym rejonie istniała spora część osób obrządku greko-katolickiego, mówiąca po rusku(ukraińsku), ale uważająca się za Polaków. Trudno jest obecnie ustalić jaki procent mieszkańców danej miejscowości można by było zakwalifikować do tej grupy.

 

Współczesna mapa z przedwojennymi, polskimi nazwami miejscowości

 
 Kliknij w mapę, aby powiększyć
 

Hleszczawa i Stadnica

Hleszczawa

Położenie
Wieś podolska w powiecie trembowelskim, leżąca 12 km na wschód od Trembowli.
Wieś leżey pośród  "nieprzejrzanych okiem łanówa mała dąbrowa obok dworu urozmaica trochę krajobraz".
 
Powierzchnia gospodarstw wiekszych: 1629 morg, włościańskich 2376 morg.
 
Ludność: 1410 osób.
Podział wg religii: katolików 545, reszta gr-kat. i izraelici. Parafia  gr-kat w miejscu, katolicka w Trembowli, a od 1897 w Iwanówce.
We wsi jest szkoła etatowa z 1 nauczycielem. 
 
Właściciele większej posiadłości: Jan i Mieczysław Komarniccy.

źródło: "Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich" i badania własne


W 1939 roku Hleszczawa była wsią sołecką, siedzibą parafii,  gmina Iławcze. Do sołectwa należała wieś Stadnica.

Hleszczawa
W 1921 mieszkańców było 2008 w 385 domach: w tym 529 Polaków, 1850 Rusinów i 66 Żydów.
W 1931 roku było więcej mieszkańców: ponad 2200, w tym Polaków było ok. 600 osób oraz ok. 70 Żydów.  

Stadnica
Wieś założona w latach 20-tych XX w. należąca do sołectwa Hleszczawa. 
W 1939 roku we wsi mieszkało ok. 140 osób czyli  28 rodzin w 24 domach, w tym 20 rodzin polskich, 8 polsko-ukraińskich.

W 1939-45 w mordach dokonanych przez banderowców zginęło ok 130 mieszkańców Hleszczawy i Stadnicy.

źródło: "Ludobójstwo... w województwie tarnopolskim w 1939-1946", H. Komański, S. Siekierka; Wrocław 2006

Uwaga: Autorzy "Ludobójstwo..." najprawdopodobniej klasyfikują Polaków i Rusinów/Ukraińców wg przynależności do obrządku katolickiego lub greko-katolickiego. Podział taki nie jest prawidłowy ponieważ w omawianym rejonie istniała spora część osób obrządku greko-katolickiego, mówiąca po rusku(ukraińsku), ale uważająca się za Polaków. Trudno jest obecnie ustalić jaki procent mieszkańców danej miejscowości można by było zakwalifikować do tej grupy.

Wolica

Położenie
Wieś podolska w powiecie trembowelski, leżąca na płd.-wsch. od Trembowli. Na południe od Wolicy jest Plebanówka, na wschód Iwanówka. Zabudowania wsi leżą na płn.-zach., tuż na granicy Trembowli. Na wschodzie znajduje się wzgórze Wolica - 361 m npm. 
 
Powierzchnia własnosci większej: grunta orne: 385, łąk i orgrodów  13, pastwisk 24 morg. Powierzchnia własnosci mniejszej: grunta orne 303, łąk i ogrodów 22, pastwisk 4 morg.
 
Ludność: w r. 1890 było 56 domów 289 mieszkańców, w tym na obszarze dworskim 5 domów i 39 mieszkańców.
Podział wg religii: 90 rzym-kat., 213 gr-kat., 25 Żydów .
Podział wg narodowości: 200 Rusinów, 128 Polaków, 25 Żydów
Parafia rzym-kat. i gr-kat. w Trembowli. 

źródło: "Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich" i badania własne


W 1921 roku Wolica była wsią sołecką, parafia i gmina Trembowla. Do sołectwa należała wieś Sady.  Mieszkańców było 355 w 81 domach: w tym 283 Polaków, 44 Rusinów i 8 Żydów.

W 1931 roku było więcej mieszkańców: 377, a liczba domów nie uległa zmianie.


W 1939-45 zginęło w mordach dokonanych przez banderowców ok. 8 osób.

źródło: "Ludobójstwo... w województwie tarnopolskim w 1939-1946", H. Komański, S. Siekierka; Wrocław 2006

Uwaga: Autorzy "Ludobójstwo..." najprawdopodobniej klasyfikują Polaków i Rusinów/Ukraińców wg przynależności do obrządku katolickiego lub greko-katolickiego. Podział taki nie jest prawidłowy ponieważ w omawianym rejonie istniała spora część osób obrządku greko-katolickiego, mówiąca po rusku(ukraińsku), ale uważająca się za Polaków. Trudno jest obecnie ustalić jaki procent mieszkańców danej miejscowości można by było zakwalifikować do tej grupy.